Thursday, May 19, 2011

Mormorsstuga - längtan till landet...

Mormorsstuga. Jag har fått dille på mormorsstuga. Hade aldrig trott det här om mig men jag längtar till landet! Nu talar vi inte om skären i Österbotten eller stugan på Åland, nej jag längtar till det nyländska landet. Jag vill kunna säga men äkta stolthet: i år kommer vi att vara på lande.
Och inte vilket lande som helst. Konstigt nog bryr jag mig inte så mycket om det finns en strand (har det att göra med ungarnas icke existerande simkunskap eller den nyss sedda dokumentären om Östersjöns lamentabla skick - vet icke). Men jag vill ha en gammal stockstuga, må det vara ett litet torp eller en herrgård, men gammalt ska det vara, helst sent 1800-tal. Det här är en så radikal svängning i mina normala sommarplaner att det nog inte går att övertyga ens hubben om detta i en handvändning. Istället förlitar jag mig på att min köplats till Hagas kolonilotter ska ge mig utdelning nästa vecka. För myllan under naglarna, det VILL jag ha, NU, genast!

3 comments:

Jennie said...

Är det jord under naglarna du vill ha är du välkommen hit o förverkliga dig själv :) Än finns det mycket (läs: allt) att göra i trädgården. Avståndet kan ju dock utgöra ett problem...

Mia said...

Jennie; EGEN mylla är vad jag suktar efter. Tycker också det är fint att bo på sydligare breddgrader där både det ena och det andra frodas på helt annat sätt än upp i hemtrakterna!
Men lycka till med ditt "lilla" projekt, kommer gärna och tittar och hjälper till lite i sommar...

Mia said...

Haha, det blev ju ändå Österbotten trots allt. Man får hoppas att jorden är mig nådig! :-)